Lithium-Ion baterie pro elektrokola obvykle využívají speciálně navržené trakční články Samsung SDI, LG a Sony anebo vysokokapacitní články Panasonic a Sanyo, díky nimž podávají vynikající jízdní výkon a zaručují životnost baterie až 5 let. Průměrný počet ujetých kilometrů než baterie překročí garantovaný počet cyklů je odhadovaný na 20 000 kilometrů. Pro většinu jezdců je tento údaj "doživotní". Garantovaný počet nabíjecích cyklů je obvykle 400. Po tomto počtu cyklů může kapacita baterie klesnout až o 30%. Baterii je však možné i nadále bezpečně využívat. Počet cyklů se vždy počítá na úplné nabíjecí cykly. Pokud baterii vybíjíte pouze do 50%, bude počet nabíjecích cyklů dvojnásobný, tedy 800 cyklů.
Lithium-Ion články mohou být náchylné na poškození vlivem hlubokého vybití nebo naopak přebití. Proto v bateriích, které naleznete v naší nabídce, je umístěný inteligentní programovatelný BMS modul - Battery Managemet Systems - řízený mikroprocesorem. Ten dokáže baterii při nepoužívání jednak "uspat" a tak ji chrání před rychlým vybíjením a také ochránit při nestandardních situacích, kdy baterii v případě kritické situace odpojí od nabíječky či trakčních kontaktů. BMS modul také rozpozná více jak 15 různých chybových stavů a tak jsou články skutečně v bezpečí. Navíc zaznamenává informace o počtu nabíjecích cyklů, teplotě článků a důkladně pečuje o každý článek zvlášť.
Jednotlivé články uvnitř baterie jsou uložené ve speciální kleci, která zajišťuje jejich pevné uchycení a ty pak lépe odolávají otřesům. Klec zároveň zajišťuje optimální cirkulaci vzduchu a chrání články proti přehřívání. Vnitřní uspořádání baterie je koncipované tak, aby veškerá elektronika byla co nejvýše a byla tak chráněna před vlhkostí. Kryt baterie je navíc vyrobený z jednoho kusu a ve spodní části maximálně utěsněné. Celkově kvalitní dojem pak podtrhuje kvalitní držák s konektorem, který zajišťuje dokonalé uchycení baterie k rámu elektrokola.
Lithium-Ion baterie jsou obvykle nabíjené z běžné zásuvky o napětí 230V pomocí nabíjecích adaptérů (nabíječek) s pasivním chlazením proudem 2A. V poslední době jsou stále oblíbenější rychlonabíječky s aktivním chlazením, tedy ventilátorem, kde nabíjecí proudy dosahují hodnoty až 5A. Doba nabití baterie do 100% je závislá nejenom na kapacitě baterie (udávaná ve watthodinách a označovaná zkratkou Wh), ale také na nabíjecím proudu (udavaném v ampérech označovaném zkratkou A). Nabití baterie o kapacitě 468 Wh (36V/13 Ah) "klasickou" nabíječkou 36V/2A obvykle trvá 7 hodin, v případě rychonabíječky 36V/5A se doba nabití zkrátí až na polovinu, tedy 3.5 hodiny.
Ideální teplota pro provoz i skladování baterií je mezi 15 a 20 stupňů Celsia. Nízké teploty mohou vést k jejich rychlejšímu vybití anebo k poklesu jejich kapacity. Obecně lze říci, že kapacita Lithium-Ion baterií při teplotách menších než 0 strupňů Celsia klesá až o 20% tedy i dojezd na jedno nabití. V případě, že baterii budete udržovat stále v nabitém stavu, myšleno nenecháte ji v chladných dnech například týden vybitou. nízkých teplot se obávat nemusíte. Rozhodně baterii neuškodíte, když použijete praktický obal na baterii RB Battery Cover, který baterii ochrání nejenom proti chladu, ale i proti nečistotám a vodě. Delší skladování Lithium-Ion baterií se však doporučuje v suché místnosti s pokojovou teplotou.
Když si zákazníci vybírají nové elektrokolo, jedním z prvních dotazů je na jeho dojezd, tedy kapacitu baterie. Ta se v dnešní době obvykle pohybuje okolo 468 Wh (36V/13 Ah) a s ohledem na váhu jezdce, jeho styl jízdy, členitost terénu a míru zvolené asistence nejčastěji dokáže asitovat od 60 do 80 kilometrů. Samozřejmě jednu z důležitých rolí také "hraje" způsob rozložení výkonu mezi jednotlivými režimy asitence - čím víc režimů asistence má jezdec k dispozici, tím plynuleji je výkon pohonu rozložený a jezdec tak efektivněji hospodaří s energií baterie. V případě, že jezdec má výrazně vyšší nároky na asistovaný dojezd, pak doporučujeme buď zvolit baterii s vyšší kapacitou nebo v lepším případě s sebou vozit rychlonabíječku. Stále však platí - čím je kapacita baterie větší, tím má baterie vyšší váhu a současně i vyšší pořizovací cenu.
Jak již bylo v úvodu zmíněno, obvyklá životnost Lithium-Ion baterie je 5 let. Poté její kapacita výrazně klesne a s ní také takzvaná "tvrdost" článků. V praxi to znamená jediné - na jedno nabití jezdec ujede mnohem méně kilometrů a při jvyšším zatížení baterie (například při rozjezdu nebo v kopci) BMS modul baterii od pohonu odpojí. V případě, že jezdec bude na svém elektrokole používat baterii o kapacitě 468 Wh, která se v současné době prodává za 8.300,- Kč a ročně najezdí 2500 kilomerů, za 5 let tedy 12.500 kilometrů, cena amortizace za každý ujetý kilometr bude 0.66 Kč. V případě baterie Bosch o kapacitě 500 Wh, která se v současné době prodávaná za 25.000,- Kč, bude při stejném nájezdu cena amortizace za každý ujetý kilometr 2 Kč.
Vybrané produkty dlouhodobě testujeme a výsledky pravidelně publikujeme v časopise Electric Bike Action CZ.
zkušenosti s elektrokoly od roku 2009
obvyklé doručení do 3 pracovních dnů
90% zboží ihned skladem
vstřícný přístup k zákazníkovi
stabilní a silná společnost
© 2023 Elektrokola s.r.o.
Běží na Online Store Panavis