Mezi lidmi obecně převládá názor, že tento typ pohonu je velký, těžký a navíc ke svému provozu potřebuje extra silnou, velkou a těžkou baterii. Jsou to mýty nebo pravda? Po našich téměř tříletých zkušenostech vás můžeme ubezpečit, že mýty. Pro náš dnešní test jsme si totiž vybrali horské kolo typu fatbike, tedy s rozměrem plášťů 26 x 4.0", osazené středovým pohonem Bafang BBS-HD v kombinaci s "malou" baterií Apache Battery R7 o kapacitě 614 Wh. Že s s tímto typem kola nedá jezdit po silnici protože je těžké a má vysoký valivý odpor? Omyl! To možná platí v případě, kdy toto kolo "postrádá pohon", nás se to však netýká. Pro jízdu po asfaltu totiž stačí zvolit pláště s hladčím vzorkem, dostatečně je nahustit a pak si už jen užívat vysoký komfort, který tyto "(e)kola s tlustými plášti" nabízejí.
Na úvod je potřeba říct, že trasu jsme předem neplánovali a pouze si určili směr. Samozřejmě určitou představu jsme měli - nastoupat alespoň 1000 výškových metrů a ujet mezi 40-ti a 50-ti kilometry. Nakonec vše dopadlo trochu jinak - trasu jsme totiž upravovali (lépe řečeno prodlužovali) podle aktuální energie v baterii. Pro úplnost dodáváme, že teplota se pohybovala mezi 5 - 8 stupni Celsia, testovací jezdec vážil 75 kilogramů a baterii jsme před chladem chránili obalem RB Battery Cover R7. Jak je z přiložené fotografie vidět, celkově jsme ujeli na jedno nabití baterie téměř 68 kilometrů a nastoupali 1628 výškových metrů. Nebudeme však předbíhat a vezmeme vše od začátku.
Možná jste už slyšeli o tom, že středové pohony Bafang BBS je možné programovat a zásadním způsobem tak ovlivnit jejich jízdní projev. Ano, je to pravda a nejen to. Vhodné nebo chcete-li správné naprogramování pohonu má totiž kromě uvedeného také zásadní vliv na dojezd. Dalším velmi důležitým faktorem je rozsah převodů a správné řazení. Středové pohony totiž oproti pohonům ve výpletu díky vhodně zvolenému převodu jsou výrazně efektivnější, v kopcích se méně zahřívají a v nižších rychlostech (přesněji v kopcích) mají vyšší výkon.
Výrazně větší roli než maximální výkon pohonu v tomto případě hraje jeho kroutící moment. Když totiž zařadíte vhodný převod a kroutící moment pohonu dosahuje hodnoty až 160 Nm, můžete klidně jet na první nebo druhý stupeň asistence. V tomto případě se bude pohon chovat velice hospodárně a přitom vám nijak neubere na komfortu, tedy síle asistence. Naše testovací kolo je osazené jedním převodníkem 42 zubů a 9-ti rychlostním pastorkem s rozsahem 11-36 zubů. Na ovládací jednotce Bafang LCD C7 máme k dispozici 5 stupňů asistence a celkový výkon mezi jednotlivými režimy "rozdělený" po 20%.
Protože naše trasa vedla přes Ještěd, zvolili jsme "civilnější" teplé oblečení - žádné přiléhavé kalhoty, dres a nášlapné tretry, ale naopak volné kalhoty, bunda ze SoftShellu a lehké pohorky. Mezi ostatními cyklisty, které jsme cestou potkávali, náš "outfit" působil poněkud ležérně. Když k tomu přidáte tlusté pláště, pak zejména na Českodubsku na nás silničáři pohlíželi s určitým despektem. Protijedoucí nás nezdravili a pohrdavě se "ušklíbali" a ty, které jsme dojížděli se smáli pouze však do chvíle, než jsme je předjeli a zmizeli z jejich dohledu.
To, že fatbike elektrifikovaný středovým pohonem Bafang BBS-HD není jen "zimní záležitostí", víme již delší dobu. To, že takto koncipované elektrokolo nemusí být vždy výrazně těžší než jakékoliv jiné elektrokolo renomovaných výrobců, již víme také. A konečně to, že nadstandardní výkon, dlouhé dojezdy na jedno nabití, maximální pohodlí, nízké pořizovací a provozní náklady, se navzájem nevylučují se přesvědčujeme při každé naší vyjížďce. Co víc si přát? Pro úplnost - průměrná rychlost 20 km/h, spotřeba energie 9 Wh/1 km, celková spotřeba energie 612 Wh/68 km.
Vybrané produkty dlouhodobě testujeme a výsledky pravidelně publikujeme v časopise Electric Bike Action CZ.
zkušenosti s elektrokoly od roku 2009
obvyklé doručení do 3 pracovních dnů
90% zboží ihned skladem
vstřícný přístup k zákazníkovi
stabilní a silná společnost
© 2023 Elektrokola s.r.o.
Běží na Online Store Panavis