• Články
  • 13 důvodů pro elektrifikaci jízdního kola

První důvod - vlastní kolo

Většina lidí vlastní kvalitní jízdní kolo. Neříká se snad, že naše země je národem cyklistů? Vše podtrhuje fakt, že většina lidí, kteří se aktivně věnují cyklistice, své kolo obměňuje v intervalu 4 až 6 let. Pomyslná "startovací čára spolehlivosti "začíná na 12 tisíc Kč. V této kategorii již pořídíte poměrně slušné kolo, které dokáže při pravidelném servisu dobře sloužit pět i více let.

Druhý důvod - cena vlastního kola

Velmi často však při pořízení nového kola sáhneme hlouběji do kapsy a pak naše investice může představovat například 25 tisíc Kč a nebo i víc. A když už si někdo pořídí takto drahé kolo, proč by měl znovu investovat do elektrokola? Navíc když uvážíme, že kvalitní sportovní kolo stojí 25 tisíc Kč a elektrokolo ve srovnatelné kvalitě od 45 tisíc Kč výš, komu by se pak chtělo podstoupit tuto investici?

Třetí důvod - geometrie kola

Když už se rozhodnu pro nové kolo, tak mi musí vyhovovat a to nejenom velikostně, ale také vizuelně. Buď mi nějaké "padne do oka" a nebo hledám, zkouším a přemýšlím. Pro mnohé z nás je to náročný proces, který nám může trvat i měsíce. Nemělo by to být i v případě elektrokola zrovna tak?

Čtvrtý důvod - středový pohon správná volba

Stále více lidí vnímá sportovní elektrokola jako plnohodnotné sportovní náčiní. Tento trend se již jasně potvrdil i na cyklistickém veletrhu Eurobike 2017 (největší cyklistická výstava v Evropě), kde poprvé v historii bylo k vidění více elektrokol než kol. Většina z nich je vybavená středovým pohonem Bosch, Yamaha, Brose nebo Shimano. Obecně platí, že středový pohon pro sportovní a horské elektrokolo je tím hlavním parametrem.

Pátý důvod - cena kvalitního elektrokola

Kvalitní elektrokola se středovým pohonem málokdy stojí méně jak 45 tisíc Kč. Když už se pro tuto investici rozhodnu, není "cesty zpět" a navíc mi doma přibyde další kolo.

Šestý důvod - kompatibilita pohonu

Až do roku 2013 prakticky neexistovala adekvátní varianta jak stávající kolo elektrifikovat středovým pohonem. Již hotová elektrokola mají speciálně upravený rám pro uchycení motoru a navíc se samostatně málokdy prodávají. Od roku 2014 je tomu jinak. Na našem trhu se začal prodávat středový pohon EVBIKE Central Drive Kit (Bafang BBS) v podobě přestavbové sady a od roku 2023 také CYC Photon X1.

Sedmý důvod - doba potřebná na elektrifikaci

Elektrifikace jízdního kola středovým pohonem EVBIKE Central Drive Kit (Bafang BBS) nebo CYC Photon X1 trvá přibližně 2 - 3 hodiny. Původní středové složení a kliky nahradí pohonná jednotka - do kotoučových brzd stejně tak jako do předního a zadního kola není potřeba zasahovat. Následně se namísto košíku na lahev, do zadního nosiče, případně na jiné místo nainstaluje baterie, na řidítka ovládací jednotka, na zadní vidlici rámu se umístí snímač rychlosti a nakonec se vše mezi sebou propojí.

Osmý důvod - výkon středového pohonu

Středový pohon je jedna věc a baterie je věc druhá. Z toho se nakonec "skládá" i výsledná cena. Mohu tedy zvolit nejenom středový pohon EVBIKE Central Drive Kit (Bafang BBS) o nominálním výkonu 250W (kroutící moment 50 - 80 Nm), 750W (kroutící moment 70 - 100 Nm), 1000W (kroutící moment 130 - 160 Nm) nebo CYC Photon X1 o nominálním výkonu v rozmezí od 250W do 750W (kroutící moment 110 Nm), ale i typ a kapacitu baterie. Kompletní elektrokola mají téměř vždy nominální výkon obvykle 250W a málokdy volitelnou baterii.

Devátý důvod - maximální rychlost asistence

Sportovní a horská elektrokola se středovým pohonem dostupná na evropském trhu mají přednastavenou maximální rychlost asistence na 25 km/h. Po jejím překročení pohon nekompromisně vypne a "elektrifikovaný" jezdec má oproti "neelektrifikovanému" jezdci značný hendikep v nadváze a mírném odporu sekundárního soukolí pohonu. Veze s sebou v průměru o 7 kg více. U středového pohonu EVBIKE Central Drive Kit (Bafang BBS) nebo CYC Photon X1 je možné podle typu LCD ovládací jednotky maximální rychlost asistence prakticky nastavit bez omezení (mimo veřejné komunikace).

Desátý důvod - převody i ve vysokých rychlostech

Nejrozšířejnější sportovní a horská elektrokola se středovým pohonem Bosch mají malý převodník (obvykle od 32 do 38 zubů), který neumožňuje ušlapat po rovině a z kopce více jak 35 km/h. V praxi to pak vypadá tak, že i když bych chtěl jet rychleji, tak prostě víc nemůžu. Středový pohon EVBIKE Central Drive Kit (Bafang BBS) nebo CYC Photon X1 má volitelný převodník od 34 do 52 zubů.

Jedenáctý důvod - maximální výkon bez omezení

Středový pohon Bafang BBS nebo CYC Photon X1 je možné dovybavit akcelerační páčkou, která prakticky kdykoliv dokáže vyvinout téměř dvojnásobnou sílu (maximální kroutící moment). Dávkovat sílu je možné plynule a není závislé na šlapání. Akcelerační páčku však doporučujeme pouze ve vyjímečných případech a především mimo veřejné komunikace.

Dvanáctý důvod - cena pohonu a náhradních dílů

Když přecejenom dáte přednost kompletnímu elektrokolu před elektrifikací toho stávajícího, málokdy vás prodejce seznámí s cenami náhradní baterie, nestandardních převodníků, LCD ovládací jednotky nebo nabíječky. Někdy to je záměr, jindy neznalost situace ze strany obchodníka. Posuďte sami. Náhradní baterie často stojí více jak 15 tisíc Kč, cena nabíječky pak i 3 tisíce Kč a takto bychom mohli pokračovat. V případě středového pohonu EVBIKE Central Drive Kit (Bafang BBS) nebo CYC Photon X1 na nikoho v budoucnu žádné nepříjemné překvapení v podobě "raketových" cen nečeká. Již při samotné elektrifikaci každý ví, za co platí a co ho případně čeká, když bude z jakéhokoliv důvodu (poškození, krádež, opotřebení a podobně) potřebovat cokoliv přikoupit. Cena náhradních dílů se obvykle pohybuje na méně jak polovině cen v porovnání s kompletními elektrokoly se středovými pohony (Bosch, Yamaha, Brose).

Třináctý důvod - doplňky pro středové pohony

Používáte na svém kole středový pohon EVBIKE Central Drive Kit (Bafang BBS) nebo CYC Photon X1? Pak vás jistě napadlo, že by bylo dobré chránít LCD ovládací jednotku a baterii před poškozením a nepříznivými povětrnostními podmínkami. Mnozí toto řeší různými igelitovými sáčky, které sice účel splní, ale nevypadají příliš vzhledně a špatně se s nimi manipuluje. Mezi naše praktické doplňky  patří obal na LCD ovládací jednotku RB LCD Cover, obal na baterii RB Battery Cover a v neposlední řadě také vak na nabíječku RB Charger Bag.

Středový pohon CYC Photon X1Středový pohon Bafang BBS

Na fotografiích si můžete prohlédnout naše vybrané realizované přestavby sportovních a horských kol na elektrokola středovými pohony EVBIKE Central Drive Kit (Bafang BBS) a CYC Photon X1. Po předešlé dohodě provádíme přestavby "na počkání" - dopoledne přivezete své kolo, odpoledne odjedete na elektrokole. Středové pohony EVBIKE Central Drive Kit (Bafang BBS) a CYC Photon X1 naleznete v našem on-line obchodě v odkazu elektrosady a ceny za přestavbu jízdního kola na elektrokolo v odkazu servisní práce.


Programování středových pohonů Bafang BBS

Kromě samotné přestavby jízdního kola na elektrokolo také provádíme programování středových pohonů Bafang BBS. Upravit je možné nejenom výkon pohonu, ale třeba také výkon a rychlost jednotlivých stupňů asistence. Součásně zjistíme konkrétní požadavky zákazníka s ohledem na jeho jízdní styl a následně navrhneme nejvhodnější hodnoty nastavení pohonu.

Testovací centrum

Vybrané produkty dlouhodobě testujeme a výsledky příležitostně publikujeme v časopise Electric Bike Action CZ.

Bezpečný nákup

zkušenosti s elektrokoly od roku 2009

obvyklé rychlé doručení

vybrané zboží skladem

vstřícný přístup k zákazníkovi

stabilní a silná společnost

  • SERVIS POHONŮ

    Provádíme odborný servis pohonných jednotek BAFANG BBS, BAFANG MAXDRIVE (M200, M300, M400, M410, M420, M500, M510 a M820), COMP DRIVE, VINKA, ROCKY MOUNTAIN DYNAME, SPORT DRIVE, BOSCH a CYC PHOTON X1.

  • DIAGNOSTIKA

    Provádíme diagnostiku a aktualizaci software (po předešlé dohodě na počkání) pohonných systémů BOSCH eBIKE SYSTEMS, SHIMANO STEPS, BAFANG a SPORT DRIVE.

  • REPASE BATERIÍ

    Provádíme diagnostiku a ZÁTĚŽOVÉ TESTY BATERIÍ různých výrobců pro zjištění aktuální kapacity a možné proudové zátěže včetně protokolu a také REPASE BATERIÍ různých výrobců včetně možnosti navýšení kapacity.